Akkerman Electronics repareert alles waar een stekker aan zit !!!

Algemene Voorwaarden

 


Algemene voorwaarden van:

 


Akkerman Electronics
Vrijheidweg 47
1521 RP Wormerveer
(AS 153-24)
Inschrijfnummer K.v.K.: 34174957
Artikel 1:
Toepasselijkheid - definities
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van opdracht met bijbehorende verkoop die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van
deze algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de
Nederlandse tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op vervolg- of deelopdrachten.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een
bepaling een afwijking of aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument”
is: een natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit. Dit betekent dat u
alleen een “consument” bent als u privé zaken doet met ons.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, per e-mail of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk
gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of
te verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, rapporten e.d.;
d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
e. opdracht: een opdracht voor het verrichten van onderhouds- of reparatiewerkzaamheden;
f.
object: het apparaat, de machine, de constructie, de installatie e.d. waarin of waaraan wij
de werkzaamheden verrichten;
g. zaken: de materialen of onderdelen die wij bij de uitvoering van de opdracht gebruiken en
aan u leveren.
Artikel 2:
Aanbod
1. Tenzij wij in of bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend
aanbod. Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw
aanvaarding nog herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden
prestatie tegen een overeenkomstig deel van de prijs of vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist of onvolledig blijkt te zijn
of naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan
aanpassen.
4. Ons aanbod, onze prijzen en tarieven gelden niet automatisch voor nieuwe opdrachten.
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters en modellen van zaken, specificaties en andere
omschrijvingen in brochures, promotiemateriaal of op onze website zijn zo nauwkeurig mogelijk,
maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten ontlenen.
Artikel 3:
Totstandkoming overeenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd, bijvoorbeeld door per
e-mail uw akkoord te geven op onze offerte. Als uw acceptatie afwijkt van het aanbod, komt de
overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen hebben ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de
uitvoering van de opdracht of afspraken zijn begonnen.
3. Let wel: wij zijn alleen gebonden aan wat wij uitdrukkelijk met u overeenkomen. Dit betekent dat
wij alleen gehouden zijn de werkzaamheden en leveringen te verrichten zoals omschreven in het
door u geaccepteerde aanbod of zoals wij eventueel op een later tijdstip nog nader met u
overeenkomen. In dit kader adviseren wij u ons aanbod altijd goed door te lezen. Heeft u vragen
of twijfelt u of iets al dan niet inbegrepen is in dit aanbod? Neem dan contact met ons op. Dit kan
onjuiste verwachtingen en/of mogelijke teleurstellingen achteraf aan uw zijde voorkomen.
Artikel 4:
Vergoeding - prijzen, tarieven
1. Tenzij wij met u voor een opdracht een vaste vergoeding (aanneemsom) overeenkomen,
berekenen wij onze vergoeding op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen
of ons gebruikelijke uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede of in rekening gebrachte
uren is onze urenregistratie bindend, behoudens uw tegenbewijs.
2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben
ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout
ons niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de
overeengekomen vergoeding.
3. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten
onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen
zijn: maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de
voor ons gebruikelijke werktijden.
4. Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en
eventuele kosten, zoals verzend- of transportkosten, voorrijkosten en declaraties van
ingeschakelde derden.
5. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen en tarieven hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde zaken of
wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
6. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten
van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de
wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.
Artikel 5:
Inschakelen van derden
Wij mogen werkzaamheden en leveringen door derden laten verrichten.
Artikel 6:
Verplichtingen - informatie
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
b. wij op de overeengekomen datum en tijd kunnen beschikken over of toegang hebben tot het
object;
c. wij - bij werkzaamheden op uw locatie - op de overeengekomen datum en tijd toegang
krijgen tot deze werklocatie en uw locatie voldoet aan de geldende wettelijke
(veiligheids-)eisen;
d. deze werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen
verrichten of voortzetten;
e. door u ingeschakelde derden en (andere) op de werklocatie aanwezige personen ons niet
belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van onze overeenkomst;
f.
wij tijdig gelegenheid krijgen voor de aanvoer, opslag of afvoer van materialen en
hulpmiddelen;
g. wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als
gevolg van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
h. wij - indien nodig - onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan of opbergen
zonder dat beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
i.
op de werklocatie kosteloos de door ons of onze onderaannemers in redelijkheid gewenste
overige voorzieningen aanwezig zijn.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist of onvolledig zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst van of over u
krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor
de uitvoering van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform
de AVG.
5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij
tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade
door onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.
6. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of aan uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst of deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de
overeenkomst opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige
gevolgen (bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
7. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet
aan om later alsnog nakoming van u te vragen.
Artikel 7:
Termijnen - voortgang en uitvoering overeenkomst
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie tijdig te leveren, maar overeengekomen
termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u
ons bij schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
2. Als vertraging ontstaat bij de aanvang, uitvoering of afronding van de opdracht doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig kunnen beschikken over of toegang hebben tot het object;
c. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
d. sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding
van de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
3. Bespoedigen wij de uitvoering van de opdracht op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee
gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
4. Wij mogen de opdracht in fasen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk
factureren. Hierbij mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een volgende fase horen
opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd. De hieruit
voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
5. Het risico voor de bij de werkzaamheden benodigde zaken en de aan u te retourneren objecten
gaat op u over zodra u (weer) over deze zaken of objecten kunt beschikken. Wij kunnen u wel
verzend- of transportkosten berekenen.
6. Wij mogen voor de opdracht aangeschafte zaken en van u ontvangen objecten voor uw rekening
en risico opslaan, wanneer wij de opdracht niet kunnen uitvoeren of afronden en de oorzaak
hiervan in uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid
geeft de opdracht alsnog uit te voeren of af te ronden.
7. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw verplichting? Dan bent u per direct in
verzuim. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - geheel of
gedeeltelijk ontbinden en de aangeschafte zaken voor andere opdrachten gebruiken of verkopen,
zonder dat wij uw eventuele schade, rente en kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht
niet aan op vergoeding van onze (opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog
nakoming van u te vragen. Het risico voor objecten die wij op dat moment nog in ons bezit
hebben, gaat dan op u over. Wij geven u nog een laatste redelijke termijn om de objecten alsnog
af te halen, bij gebreke waarvan het ons vrij staat ook deze objecten te verkopen en de
opbrengst te verrekenen met onze kosten.
8. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante
wettelijke voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De
kosten voor het naleven hiervan zijn voor uw rekening.
9. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele
problemen e.d. in of bij de door of namens u:
a. verstrekte informatie;
b. voorgeschreven of gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
c. gegeven aanwijzingen;
d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen, onderdelen e.d.;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze
prestatie en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
10. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in de opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze - door onvoorziene
omstandigheden - niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u
over een mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering
onmogelijk? Dan hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte
werkzaamheden en leveringen en de door ons gemaakte kosten.
Artikel 8:
Meer- en minderwerk
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het
aanbod of de opdracht.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan
mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder
uw bezwaar - met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of
geschatte hoeveelheden, aantallen e.d.
4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening
met u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij
bij de eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt
niet als het minderwerk op ons verzoek is.
Artikel 9:
Onderhoudscontract - storingen
1. Wij kunnen met u een overeenkomst sluiten voor het verrichten van periodiek onderhoud of het
verhelpen van storingen, defecten e.d.
2. In de overeenkomst maken wij met u afspraken over:
a. de periodieke (onderhouds-)bijdrage;
b. de werkzaamheden en kosten die in deze periodieke bijdrage zijn inbegrepen en eventuele
bijkomende kosten;
c. - indien aan de orde - de frequentie en/of planning van de werkzaamheden;
d. de looptijd en opzegmogelijkheden van de overeenkomst.
3. Geconstateerde storingen, defecten e.d. meldt u op de hiervoor overeengekomen wijze aan ons,
waarna wij deze storingen, defecten e.d. naar beste vermogen verhelpen of herstellen.
4. Zijn de hiervoor benodigde zaken niet inbegrepen in de periodieke bijdrage? Dan brengen wij
deze tegen de alsdan geldende actuele prijzen bij u in rekening.
5. Wij mogen jaarlijks een reguliere verhoging doorvoeren van de periodieke onderhoudsbijdrage en
aan u doorberekenen. Wij informeren u uiterlijk één maand voor ingangsdatum van de verhoging.
Artikel 10:
Goedkeuring - oplevering - onderhoudstermijn
1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en het
object (weer) gebruiksklaar is.
2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u (de
werking van) het object heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor
goedkeuring heeft getekend.
3. U wordt geacht uw ook goedkeuring te hebben gegeven als:
a. wij geen opleverstaat of (werk-)bon verstrekken en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
bedoelde mededeling klachten uit;
b. u het object binnen voornoemde termijn al (weer) in gebruik neemt;
c. of u onze bijbehorende factuur betaald heeft.
4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk
gebruik van het object? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring
als deze werkzaamheden nog niet zijn verricht of beëindigd bij voltooiing van ons werk.
5. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken voor u geen reden voor een latere
goedkeuring of een afkeuring van ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het
object belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo
spoedig mogelijk. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt een onderhoudstermijn van 30
dagen na oplevering.
6. Constateert u na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.?
Dan gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.
Artikel 11:
Klachten
1. Heeft u na de oplevering of onderhoudstermijn nog klachten over de verrichte werkzaamheden?
Dan meldt u deze klachten direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de hiervoor
overeengekomen (garantie)termijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden
zijn voor uw risico. Komen wij geen termijn overeen? Dan geldt een termijn van 3 maanden na de
oplevering of de onderhoudstermijn.
2. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
3. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
4. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
5. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie,
bijvoorbeeld foto’s van de door u geconstateerde feiten. Is voor het onderzoek retourzending van
het object noodzakelijk of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan is dit voor uw
rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het verzend- of
transportrisico.
6. Retourzending of retournering van het object vindt altijd in overleg plaats en op een door ons te
bepalen wijze.
7. Geen klachten zijn mogelijk over:
a. onvolkomenheden in of eigenschappen van gebruikte zaken en de invloed van deze zaken op
het eindresultaat van de werkzaamheden als deze onvolkomenheden, eigenschappen of
invloed inherent zijn aan de aard van de gebruikte zaken of de materialen waaruit deze zaken
vervaardigd zijn;
b. in de branche geaccepteerde kleine - al dan niet onderlinge - afwijkingen wat betreft
opgegeven capaciteiten, functionaliteiten e.d.;
c. kleur- of andere esthetische verschillen tussen originele onderdelen of materialen van het
object en bij de werkzaamheden gebruikte zaken;
d. (werkzaamheden aan) objecten die na retournering of oplevering door u geheel of
gedeeltelijk zijn aangepast, bewerkt of verwerkt.
Artikel 12:
Garanties
1. Wij voeren de overeengekomen opdracht naar behoren en conform de in onze branche geldende
normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
(op)geleverde.
3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde zaken baseren wij ons op informatie van de
fabrikant of onze leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant of leverancier
voor deze zaken een garantie? Dan geldt deze garantie op dezelfde wijze tussen ons. Wij
informeren u hierover. Onze garantie gaat dan in ieder geval nooit verder dan deze garantie van
de fabrikant of leverancier.
4. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of (laten) verwerken op
een andere wijze dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor
geschikt zijn als wij dat schriftelijk aan u bevestigen.
5. Tenzij wij anders overeenkomen, geldt geen garantie geldt bij:
a. door u verstrekte of voorgeschreven materialen of onderdelen;
b. eerder gebruikte (tweedehands) materialen of onderdelen;
c. spoed- of noodreparaties.
6. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de werkzaamheden en zaken
overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
7. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
8. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos
herstel of kosteloze vervanging van bij de opdracht geleverde zaken, het alsnog - kosteloos en op
de juiste wijze - uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling
van of korting op de overeengekomen prijs of vergoeding. Als sprake is van bijkomende schade,
gelden hiervoor de bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
9. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel of kosteloze vervanging
van de zaken of het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de werkzaamheden,
tenzij dit in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de
overeenkomst - door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of een korting op
de overeengekomen prijs of vergoeding vragen.
Artikel 13:
Aansprakelijkheid
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties of gegarandeerde
resultaten, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade,
zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of
letselschade, is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag
dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de
schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht
beperkt tot maximaal het factuurbedrag voor de verrichte werkzaamheden en/of de geleverde
zaken.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden
nadat u bekend bent - of had kunnen zijn - met de door u geleden schade en ons dus hiervoor
had kunnen aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Als wij de opdracht uitvoeren aan de hand van door of namens u verstrekte informatie - zoals
door u zelf uitgevoerde berekeningen, metingen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk voor de
inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
8. Stelt u materialen of onderdelen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor
een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze materialen of onderdelen
noch voor het effect dat deze materialen of onderdelen op het eindresultaat hebben.
9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor (schade aan het object als gevolg van) werkzaamheden of
leveringen die u of een derde namens u heeft uitgevoerd.
10. Wij zijn niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als de
schade ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik van het (op)geleverde, uw gebruik in strijd met het doel van het
(op)geleverde of het object of uw gebruik in strijd met de door of namens ons verstrekte
instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen e.d.;
b. ondeskundig of onvoldoende onderhoud van het object door u of door een door u
ingeschakelde derde;
c. uw ondeskundig(e) bewaring (opslag) van het object of de te gebruiken zaken (vóór onze
verwerking);
d. aantasting van het object of de gebruikte zaken door van buiten komende invloeden anders
dan invloeden waartegen het object of de zaken normaliter bestand zouden moeten zijn,
zoals brand, blikseminslag, vocht e.d.;
e. gebruikelijke slijtage of corrosie;
f.
fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door of namens u aan ons verstrekte of
voorgeschreven informatie (zoals uw eigen berekeningen), materialen of onderdelen;
g. uw aanwijzingen of instructies;
h. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of van wat gebruikelijk is;
i.
(reparatie-)werkzaamheden, wijzigingen of bewerkingen die u - of een derde namens u - na
de oplevering aan het object heeft uitgevoerd.
11. Wij zijn ook niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als u
ons niet altijd eerst de kans geeft om binnen een redelijke termijn uw klacht op te lossen, voordat
u een derde inschakelt of (bijvoorbeeld) zelf herstel- of reparatiewerkzaamheden verricht.
12. In deze - in de leden 10 en 11 genoemde - situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit
voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
13. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te
wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor
aanspraken van derden.
Artikel 14:
Betaling
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u
vragen.
2. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de
factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar
maakt.
3. Heeft u niet (volledig) betaald binnen de betaaltermijn? Dan bent u aan ons de actuele wettelijke
handelsrente (conform artikel 6:119a van het Burgerlijk Wetboek) verschuldigd.
4. Bij consumenten berekenen wij de actuele wettelijke rente voor consumenten (conform artikel
6:119 van het Burgerlijk Wetboek).
5. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke
incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum
van € 40,00.
6. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van
deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
7. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de
vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
8. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke
verklaring - ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog
betaalt of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al
voordat u in verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw
kredietwaardigheid te twijfelen.
9. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en
hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt
dat deze betrekking heeft op een latere factuur.
10. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben.
Dit geldt ook als u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement
wordt verklaard.
11. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
Artikel 15:
Eigendomsvoorbehoud
1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen
heeft voldaan.
2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze
vorderingen:
a. voor de bijbehorende werkzaamheden;
b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding,
buitengerechtelijke incassokosten, rente en eventuele boetes.
3. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van
een financier brengen.
4. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de
zaken.
5. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar eigendom.
6. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en
bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
7. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons
eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij of onze werknemers uw terrein betreden en de zaken
terugnemen. Dit tast onze rechten op het - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring -
ontbinden van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet
aan.
Artikel 16:
Uw eigendommen - retentierecht
1. Als u aan ons objecten ter beschikking stelt voor het uitvoeren van de werkzaamheden blijven dit
uw eigendommen. Wij gebruiken deze eigendommen niet anders dan noodzakelijk is voor de
uitvoering van de opdracht.
2. Wel mogen wij de teruggave van uw eigendommen opschorten indien - en gedurende de periode
dat - u:
a. de kosten van (eerdere) werkzaamheden aan deze eigendommen niet (volledig) heeft
voldaan;
b. andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.
3. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade - van welke aard dan ook - die voortvloeit uit
het door ons uitgeoefende retentierecht.
Artikel 17:
Faillissement - beschikkingsonbevoegdheid e.d.
1. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden
wanneer u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) uw vermogen verliest.
2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en
deze algemene voorwaarden.
Artikel 18:
Overmacht
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit
niet worden toegerekend als sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen
of dreiging van deze of vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande
valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, (maatregelen in verband met)
epidemie of pandemie, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export
belemmerende maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde zaken of het
(tijdelijk) niet kunnen beschikken over het object e.d. ontstane
transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring -
ontbinden of onze werkzaamheden en leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn
opschorten. Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd?
Dan hebben wij wel recht op vergoeding van de al uitgevoerde werkzaamheden of leveringen.
Artikel 19:
Annulering - opschorting
1. Als u de opdracht voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte zaken);
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten is deze schadevergoeding
20 tot 100% van de overeengekomen prijs of vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt of verzet of niet aanwezig
bent op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening
brengen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen
en uw eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de opdracht op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding
voor alle verrichte werkzaamheden en geleverde zaken per direct opeisen en bij u in rekening
brengen. Dit geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en
uren die wij of door ons ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor
de opschortingsperiode.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden zijn ook voor uw rekening.
Kunnen wij de uitvoering van de opdracht na de opschorting niet hervatten? Dan mogen wij
de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden.
Artikel 20:
Toepasselijk recht - bevoegde rechter
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw
vestigings- of woonplaats.
3. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een
andere rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding
over uw keuze.
4. Als u gevestigd of woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan
de bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent of woont.
Datum: 2 januari 2025

E-mailen
Bellen
Map
Info